Завдання колекторської компанії — налагодити такі взаємини з банком, щоб, ставши клієнтом, він залишився ним назавжди

1 березня 2008

Завдання колекторської компанії — налагодити такі взаємини з банком, щоб, ставши клієнтом, він залишився ним назавжди На жаль, хоч як би Нацбанк України обмежував непомірну кредитну активність банків у сегменті споживчого кредитування, обсяги останнього прискорено зростають одночасно з розширенням клієнтської бази і, природно, збільшенням обсягів простроченої заборгованості.

Процес цілком об’єктивний, адже банки — це насамперед кредитні установи, котрі оперують на досить конкурентному полі. Не позичиш гроші ти — позичить конкурент. Побічний результат діяльності: 10 із 200 млрд. грн. виданих в Україні кредитів вважаються проблемними. Втім, наш співрозмовник Ігор Полховський використовує іншу термінологію — кредити, за якими зобов’язання не виконують у строк. І це не випадково, адже він представник зароджуваного в Україні бізнесу колекторських послуг, і це його, директора «Європейської агенції з повернення боргів», завдання перетворювати безнадійні борги на додаткові доходи банків, кредитних спілок і фінансових компаній. Як він це робить, які технології застосовує і що за це отримує натомість, Ігор Полховський розповів у своєму інтерв’ю «ДТ».


— Ігорю Стахійовичу, які конкретні завдання бере на себе колекторський бізнес, зокрема ваша компанія?

— «Європейська агенція з повернення боргів» виконує повний спектр послуг щодо стягнення простроченої заборгованості фізичних осіб. Робота проводиться за трьома напрямами: soft (early), або «м’який» (ранній), колекшн; hard, або «жорсткий», колекшн; legal (late), або юридичний (пізній), колекшн.

— Наскільки популярний цей вид бізнесу у світі? Як він представлений в Україні?

— У США колекторських компаній понад вісім тисяч. У Польщі — близько 700. В Україні перша компанія, яка назвала себе колекторською, з’явилася восени 2006 року. Нині у країні заявили себе такими близько 15 компаній. Половина з них працює при своїх фінансових установах, тобто виконує функцію обслуговування конкретного власника. Деякі з решти, хоча й називають себе колекторськими, строго кажучи, такими не є. Одні з них зосередилися на поданні допомоги юридичним особам у судових процесах. Інші звузили свою сферу діяльності до приватно-розшукових послуг. Класичні колекторські компанії, за великим рахунком, і на Заході виникли недавно, бо тільки ІТ-технології дозволили їм охоплювати великий сегмент роботи з фізособами.

— Розкажіть детальніше, в чому суть колекторської роботи?

— Як уже було сказано, комплексна робота з боргами здійснюється за трьома основними напрямами. Ранній колекшн — процедура досудового стягнення боргів, що здійснюється на ранніх або початкових стадіях роботи із заборгованістю. У рамках процедури здійснюються:

— встановлення початкового контакту з боржником із допомогою телефонних дзвінків;

— актуалізація контактних даних боржника;

— з’ясовування позиції та намірів боржника щодо його боргу;

— проведення переговорів із боржником щодо погашення простроченої заборгованості з допомогою телефонних дзвінків;

— поштове розсилання повідомних листів, SMS-повідомлень, e-mail-розсилання з нагадуваннями про наявність боргу і необхідність його погашення.

«Жорсткий» колекшн застосовують на пізніших стадіях прострочення, і він характеризується:

— проведенням переговорів із боржником у ході особистої зустрічі;

— розшуком боржника у разі неможливості встановлення контакту з ним у телефонному режимі.

Пізній колекшн — процедура судового стягнення боргу. На цій стадії за дорученням клієнта здійснюється:

— підготовка позовних заяв у судові установи;

— захист інтересів кредитора в суді, участь у судових засіданнях;

— контроль за виконанням судових рішень органами державної виконавчої служби (допомога державному виконавцеві).

Зауважте, коли вітчизняні компанії, які називають себе колекторськими, виконують одне з цих завдань, то ми виконуємо весь комплекс послуг на всіх стадіях.

Діяльність нашої агенції грунтується на застосуванні сучасних методик стягнення, реалізованих на базі call-центру з чисельністю операторів до 130 чоловік. Зона його діяльності — вся Україна, а також країни СНД.

— Як оцінити обсяг ринку колекторських послуг в Україні?

— На сьогодні різні фінансові структури видали кредитів для фізосіб на суму близько 200 млрд. грн. Половина з них — іпотека, кредити на авто. Друга половина — споживчі кредити. За неофіційними даними, близько 10% від загальної суми — це кредити, за якими зобов’язання не виконують у строк. Оці 10 млрд. грн. заборгованості за споживчими кредитами й є об’єктом для роботи колекторських компаній.

— Отже, ви допомагаєте кредиторам у вирішенні їхніх проблем…

— Суть філософії цього ринку послуг не в тому, щоб подавати допомогу у вирішенні проблем, а в генерації додаткового прибутку для фінустанов.

— Яким чином?

— Ефективні ставки на ринку споживчих кредитів дуже високі — 30—80% річних. Адже в них закладено частку неповернутих грошей (умовно кажучи, цих самих 10%). У такий спосіб банки уникають ризиків неповернення. Тому ті 10%, які ми відпрацьовуємо, це їхній додатковий приробіток.

— Це ще й означає, що з початком роботи колекторських компаній у фінустанов відпаде потреба завищувати кредитні ставки?

—Коли в Україні буде вибудуваний колекторський бізнес і з’являться законодавчі норми, які забезпечують права потенційного кредитора, так воно й буде. Адже частка ризику суттєво зменшиться.

— Побутує думка, що борги вимагають, вибивають…

— Ми не робимо ні першого ні другого, працюємо виключно в правовому полі. Філософія тільки одна — роз’яснити боржникові, що йому краще й дешевше повернути гроші зараз, аніж мати проблему на все життя.

— У чому суть цієї проблеми?

— Окрім тіла кредиту і відсотків за ним, існують ще штрафи й пені. З моменту оголошення кредиту проблемним позичальник уже має не 80% річних, а трохи більше. А щойно приймається рішення стягнути борг у судовому порядку, то за законодавством сторона, яка програла (а це зазвичай боржник), зобов’язана компенсувати всі витрати позивача. А сюди входять як прямі витрати (держмито), так і непрямі (витрати на юридичний супровід). Що заважає колекторській компанії при кредиті на 500 дол. найняти юриста за 10 тис. дол.? Якщо ж ці гроші не будуть повернуті після суду, то матеріали передають до виконавчої служби, послуги якої становлять близько 10%. Далі йде перепис майна, його оцінювання, а це теж коштує грошей. Наше завдання популярно роз’яснити боржникові, що краще розрахуватися відразу і не створювати собі проблеми на майбутнє.

— Які ще борги входять до сфери діяльності колекторів?

— Ми працюємо і з регресами страховиків. Поясню. Всі автомобілісти повинні мати «автоцивілку», яка покриває лише 25 тис. грн. збитку. Та коли сталося ДТП, де збиток більший, то страхова компанія за страховкою КАСКО повертає повну суму збитку своєму постраждалому клієнтові. Регрес же переходить тому, хто завдав шкоди. Він перекривається на 25 тис. «автоцивілкою». А хто заплатить різницю? І таких сум уже близько 1 млрд. грн. Це теж зона роботи колекторів.

А ще телекомунікації, де компанії дають кредит на послуги зв’язку. З’явилися борги і робота для колекторників.

Комунальна заборгованість. Щоправда, питання не зовсім прописане в законодавстві. Це наша перспектива.

На Заході колекторські компанії 70% послуг надають фінансовим установам, 10% — телекомам, 10% — комунальним службам, 10% — решта.

— У чому полягають сильні боки «Європейської агенції з повернення боргів»?

— По-перше, комплексність послуг: від телефонного колекшну до судового стягнення боргів і сприяння судовому виконавцю. Ми готові працювати з боргами на будь-якій стадії прострочення.

По-друге, завдяки call-центру наша компанія може централізовано здійснювати до 260 тис. контактів із боржниками на місяць. Ми постійно розширюємо свою регіональну мережу hard та legal колекшну, тому можемо здійснювати безпосереднє стягнення в тісному контакті з боржником і брати участь у судових процесах на місцях.

По-третє, маємо можливість викупу портфеля боргів. Ми розуміємо, які труднощі для банку спричиняє утворення і збільшення на його балансі обсягу простроченої заборгованості. І готові розглянути обслуговування портфеля кредитів не лише на комісійній основі, а й також на умовах його купівлі з урахуванням індивідуально встановленого рівня дисконту.

По-четверте, при обслуговуванні портфеля боргів на умовах комісійної винагороди ми не стягуємо з клієнта жодних авансових платежів. Оплата комісійних здійснюється за фактом погашення заборгованості, але не частіше одного разу на місяць.

— Яку суму боргів ви обслуговуєте?

— На даний момент у нашому портфелі боргів на 45 млн. грн.

— Яка структура вашої клієнтської бази?

— В Україні на 90% це фінансові установи, із них 80% банки (решта — фінансові компанії та кредитні спілки).

— Чому служба безпеки банків не може займатися тим же?

— Вона займається переважно раннім колекшном. Адже під проблемний кредит банки зобов’язані формувати страхові резерви. Через три місяці після припинення позичальником оплати за кредитом резерв банку має становити 100%. Природно, на цю ж суму скоротиться прибуток банку. Зате після закінчення цього строку стимул для якнайшвидшого повернення боргу зменшується.

— Яка статистика повернення боргів колекторськими компаніями?

— На періоді прострочення до 30 днів колектори повертають до 80% боргів. А от уже понад рік сюжет дуже складно прорахувати — це може бути 10%. Найчастіше після року банк уже перекрив ці втрати доходами і забув про них. До того ж існують різні види кредиту. Одні забезпечені, інші видані під слово честі: надай ідентифікаційний код, паспорт і одержуй готівку. Що легший доступ до грошей, то важче їх повернути. Тому й рівень повернення зменшується.

— Хто активніше йде вам назустріч: вітчизняні чи банки з іноземним капіталом?

— До даного бізнесу підштовхнули банки з іноземним капіталом. У них на батьківщині цей ринок уже сформований. Технологія налагоджена чітко: 30 днів працюють самі, 60 — служба безпеки, після в автоматичному режимі віддають колекторам. Вони розуміють, що не треба витрачати гроші там, де їх можна заробити. У вітчизняних банків ще немає такого чіткого розуміння.

— Ви відчуваєте хоч якусь конкуренцію?

— З огляду на сьогоднішній обсяг ринку й невелику кількість колекторських компаній, конкуренції нині немає. Коли в Польщі з населенням 30 млн. чоловік є робота для більш як 700 агенцій, то у нас теоретично має бути близько тисячі компаній. Ми націлюємо себе, на контроль не менш як над 20% ринку.

— Банки у вас обслуговуються від нагоди до нагоди чи приходять і назавжди?

— Завдання колекторської компанії — налагодити такі взаємини з банком, щоб він, ставши клієнтом, залишався ним назавжди. Для цього ми і побудували компанію повного циклу, щоб пропонувати кращу економіку, яка забезпечує більш конкурентні умови.

Автор: Сергій СЛЕДЗЬ

Источник: dt.ua

Завдання колекторської компанії — налагодити такі взаємини з банком, щоб, ставши клієнтом, він залишився ним назавжди

На жаль, хоч як би Нацбанк України обмежував непомірну кредитну активність банків у сегменті споживчого кредитування, обсяги останнього прискорено ...

1 березня 2008

Продаж квартир Квартири в новобудовах Оренда квартир Квартири подобово Продаж будинків Оренда будинків Будинки подобово Продаж землі Продаж приміщень Оренда приміщень